Sözlük

Sanatçılar

Sanatçılar

Braque, Georges

Georges Braque (1882-1963)
Paris yakınlarında Argenteuil’de doğan Braque, çocukluğunu ve gençliğini babasının bir boya/badana işletmesi bulunan Le Havre’de geçirdi. Braque 1897’de École des Beaux Arts’da akşam kurslarına yazıldı. Bundan iki yıl sonra da liseden ayrılarak dekorasyon ressamlığında çıraklık öğrenimini tamamladı.
1906: Fovizm 1900 sıralarında Paris’e yerleşen genç, eğitimini burada 1902’de tamamladı ve arkasından tümüyle Sanata yoğunlaştı. İzleyen yıllarda pointilizm (noktacılık=birbiriyle karıştırılmamış renklerin nokta nokta yanyana konuldukları bir resim stili) etkisinde çok sayıda liman resmi yaptı. 1906’da Marsilya yakınlarında bir liman kenti olan L’Estaque’a yerleşti. Burada gerçekleştirdiği peyzajlar, aralarında André Déraine,  Raoul Dufy ve Maurice de Vlaminck’in de bulunduğu fovistlerin stiline tamamen uygundu; Biçim parlak renk yüzeylerine bağımlıdır.
1907’den Sonra: Kübizm Yolunda Braque 1907 yılında şair ve eleştirmen Guillaume Apollinaire’in aracılığıyla Pablo Picasso’yu atölyesinde ziyaret etti ve burada Picasso’nun yeni tamamladığı Les demoiselles d’Avignon (Avignonlu Kadınlar) adlı tablosunu gördü. Bu tablodan esinlenen Braque aynı yıl içinde Büyük Kadın Nü adlı, yukarıdan bakış açılı, yatan kadın figürü tablosunu tamamladı.
L’Estaque’da yaptığı peyzaj tablolarında Braque 1908’den sonra biçim ve renkleri asgariye indirdi. Perspektifin geleneksel ilkelerine bağlı kalmayıp resmi, tıpkı kendisine örnek aldığı Paul Cézanne gibi, biçim ve renkten oluşan başlı başına bir konstrüksiyon olarak görüyordu. Paris’te 1908 yılında açtığı ilk kişisel sergisinde eleştirmenlerden biri manzaraların küplere indirgendiklerini ifade ederek bu yeni stil kavramına Kübizm adını takmış oldu. Picasso ile Braque arasında yakın arkadaşlık ve işbirliği kuruldu. Kimi zaman resimlerini ayırdetmek olası değildi - hele ikisinin de imza koymadıkları göz önünde tutulursa.

20’li yıllardan Sonra: İnsan Figürü
1912’den beri Marcelles Laprés ile evli olan Braque, 1. Dünya Savaşı patlayınca bir piyade alayına alındı. Bir yıl sonra başından ağır bir yara alarak eve döndü. Savaştan sonra, yüzeyleri dekoratif bit biçimde düzenlediği, sehpa ve klarnet ölüdoğaları yaparak yeniden çalışmaya koyuldu.

20’li yıllarda yıkanan insanların ve başlarında çiçek ve meyve sepetleri taşıyan kadınların resimlerini yaptı. Bunun yanı sıra Rus koreograf Sergei Diaghiley’in sahne yapıtları için kostüm ve sahne dekorları tasarladı. 1929’da tamamlanan Fruhtschale and Serviette (Meyve Tabağı ve Peçete) adlı tablosu Braque’ın 30’lu yıllardaki çalışmalarına karakteristik bir örnektir: Odayı değişik renkli birkaç dikey şeride bölmüştü. Braque’ın yapıtları 30’lu yıllarda toptan daha renkli bir hale geldikleri gibi, nesneleri de daha net bir şekilde ayırdetmek mümkündü.

l949’dan Sonra: Atölye Resimleri Almanların Fransa’yı işgalleri sırasında Braque sanatsal faaliyetlerini, rahatsız edilmeksizin, büyük ölçüde sürdürebildi. 1949’da Atölye adlı dizi resimlerine başladı. Değişik biçimlerden kompoze ettiği toplam sekiz tablosunun değişmez ögesi bir kuştu.



Bu kuş izleyen zamanda kendi başına bir motif olarak gelişti. Braque 1953 ‘te Louvre Müzesindeki Etrüsk Salonunu resimlerle donattı. Louvre Müzesinde aynı yıl içinde Braque için, retrospektif bir sergi düzenlendi. Sanatçı bundan on yıl sonra 81 yaşında Paris’te hayata gözlerini yumdu. Yüzyılın 100 Ressamı
http://artchive.com/artchive/B/braque.html





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder