Sözlük

Sanatçılar

Sanatçılar

Candeğer Furtun


Seramik Sanatçısı. İşlevsel seramikten figürü çağrıştıran organik biçimlere uzanan çalışmalarıyla tanınır.
1954-57 arasında  İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü’nde, 1957-59 arasında da seramik bölümünde öğrenim görmüş, 1959-60’ta da İÜ Kimya Kimya Fakültesi’nde kil araştırmaları yapmıştır. 1960-61 de Eczacıbaşı Seramik Fabrikası’nda çalışmlar yapan sanatçı 1961 de gittiği ABD’de önce Rochester Teknoloji Enstitüsü’nde  öğrenim görmüş, 1963’te de Amerikan El Sanatları Okulu Seramik  Bölümü’nde lisansüstü çalışmasını tamamlamıştır.  Aynı yıl Worcester El Sanatları Merkezi’nde ders veren sanatçı çalışmalarını 1965’ten beri İstanbul’daki özel atölyesinde sürdürmektedir.  E.S.A.






Kaya Özsezgin

Candeğer Furtun'un altı yıllık bir aradan sonra Maçka Sanat'ta sergilediği seramik - heykellerinde 1980'den bu yana insan olgusu, insan gövdesi üzerinde yorumlayı­cı olmaktan çok bedenin değişik durumlarının, bölümlerinin getirdi­ği anlam vurgulanıyor. Önceki yıl­larda yüzey üzerindeki plakalarla çalışarak içbükey ve dışbükey yü­zeylerle onlara oylum kazandır­mayı öngören sanatçı, insanın bel­li durumlardaki görünüşlerini do­ğal bir kesinlikle duyarlı, akıcı ve-yalın bir dile aktarmıştı. Önceki dönemlerde Koşma Öncesi, Otu­ranlar, İzleyenler, Sırtı Dönükler gibi seramik heykel dizileri yan ya­na konduğunda dondurulmuş bir friz esprisinde klasik figüre gön­dermeler yapıyordu. Yeni yapıtla­rında ise duvardan ayrılarak orta­ya üç boyutlu İnsan gövdesinin bacak, kol, eller gibi belli bölümleri ele alınarak bu organlar belli bir düzen içinde ortaya çıkarılıyor. İz­leyiciye de kendi yorumlarını getir­mesini isteyen değişik konum ve durumlarda sıralanmış doğal form­lu bacaklar, kollar, yumruk yapıl­mış ya da açık ellerin parçalanma­sı, dizi biçiminde sunulması bunla­ra görsel bir yoğunluk kazandırdığı kadar insan değerlerinin de yeni anlamlarla irdelenmesine yol açı­yor. Candeğer Furtun'un yeni ya­pıtlarında, insan organlarını nesneleştirerek dekoratif biröğe ola­rak kullanılması, onlara bireyin ye­rine çoğul gücün değer kazanma­sı gibi değişik anlamlar verebiliyor. Döküm tekniğiyle çoğaltılmış bu seramik - heykellerde özel hazır­lanmış, yüksek derecede pişirilmiş kil ve sırlarla insan tenine en yakın doğal bir renk kazandırılmış. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder