Sözlük

Sanatçılar

Sanatçılar

Devrim Erbil


1955-59 arasında İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü’nde Halil Dikmen ve Bedri Rahmi Eyuboğlu’nun öğrencisi oldu. Bir süre öğretmenlik yaptıktan sonra 1962’de akademiye asistan olarak atandı; Bedri Rahmi Eyüboğlu, Cemal Tollu ve Cevat Dereli atölyelerinde görev aldı. 1963’de Tülay Tura, Altan Gürman, Adnan Çoker ve Sarkis’le “Mavi Grup” u kurdu.

1970’te doçent olduktan sonra,  1975’te İspanya’ya giderek bir süre çalıştı. 1981’de profesör oldu.  1979-82 arasında İstanbul Devlet Resim ve Heykel Müzesi müdürlüğünde bulundu.

1966’daki 5. Tahran Bienali’nde Saray Kraliyet birincilik ödülü, 1968’de Türkiye Çağdaş Ressamlar Derneği Yılın Başarılı Genç Sanatçısı Ödülü, 1972’de Uluslararası İskenderiye Bienali’nde resim dalında ikincilik ödülü, 1973’te Cumhuriyetin 50. Yılı Resim-Heykel Yarışması Atatürk ve Cumhuriyet Ödülü, 1976’da DYO Ödüllü Resim Yarışması’nda birincilik ödülü, 1978 ve 1982’de Devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde başarı ödülü kazandı, 1991’de “devlet sanatçısı” unvanını aldı.
Erbil 1960’ların başlarında doğayı, özellikle de ağaçlan çizgisel bir yaklaşımla vermeye başladı. Ağaç çeşitlemelerinden oluşan bu dönemde yağlıboya, oymabaskı ve elek baskılarında yüzeye dayalı bir geometri uygulayarak çizgisel ritmi ön planda tuttu.


1960’ların ortalarına doğru yapıtlarına mavi renk egemen olmaya başladı. Bunlardan “Çizgisel Ritim” (1963), figüratif anlatımda sert ve kesik çizgilerle yeni bir ritim oluşturma çabasının bir örneğidir.
Erbil 1966’da Mehmet Güleryüz, N. Ayten, Oktay Anılanmert ve Utku Varlık’la birlikte, Beş Genç Ressam grubunu kurdu. Grup, figüratif eğilimdeki çeşitli anlatım biçimlerini deniyordu. 1960’lann sonlarından 1980’e değin yaptığı resimlerde geleneksel minyatür sanatından yola çıkarak çağdaş bir yoruma ulaştı. Bu dönemde İstanbul ve Boğaz görünümlerinden oluşan bir dizi resim gerçekleştirdi.

 Aynı yıllarda, doğa ve ağaç konularından sonra, kuşları işlediği ve gene mavinin ağır bastığı resimler yaptı (“Kuşlar”, 1979; Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi). Devrim 1990’larda da İstanbul görünümlerinden oluşan resimler ve özgün baskılar yaptı, kompozisyonları giderek daha ritmik boyutlar kazandı.



Devrim Erbil’in resmi ve özgün baskı çalışmalarının yanı sıra mozaik ve seramik panoları ve resimlerindeki titreşimli renkleri yansıttığı halı çalışmaları vardır.

http://www.devrimerbil.com/



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder