Renato Guttuso (1912-1987)
Bir çiftlik işletmecisinin oğlu olarak Sicilya'da Palermo yakınlarında Bagheria'da dünyaya gelen Guttuso, henüz okula devam ederken futurist ressam Pippo Rizzo'dan resim dersleri aldı. 1930'da Palermo Üniversitesinde başladığı hukuk eğitimini bir yıl sonra bıraktı.
1938'den Sonra: Siyasal İçerikler
Guttuso 1935/36'da askerlik hizmetini Milano'da yerine getirmeden önce, Napoli ve Roma'da yaşadı. 1937'de Roma'ya taşındı ve burada antifaşist harekete katıldı. İlk dönem yapıtlarındaki geleneksel nü ve peysaj tablolarını bırakarak, bundan böyle başlıca siyasal içerikli resimlere yöneldi. Açık Alanda Vurulma (1938) adlı tablosunu, İspanyol İç Savaşı başladıktan birkaç gün sonra, faşist Falanjistlerce katledilen İspanyol şairi Federico Garcia Lorca'ya adadı.
Guttuso aynı yıl içinde, diktatör Benito Mussolini'nin rejimine karşı savaşan, Corrente adlı antifaşist sanatçı birliğinin kurucuları arasında yer aldı.
1943'ten Sonra: Direniş'te Köylülerin dizginsiz güçlere karşı isyanını gözler önüne seren Etna'nın Patlamasından Kaçış (1939) adlı yapıtı, şifreli bir propaganda tablosu olarak kabul edilmektedir. Guttuso bundan bir yıl sonra İtalya'da yasaklanmış olan İtalya Komünist Partisine katıldı ve bir lisede resim öğretmenliğine atandı. 1941'de yaptığı Çarmıha Geriliş adlı tablosuyla insanlık dışı hareketlere baş kaldırdı. Yapıtının odak noktasında bir şaki figü-rüyle kısmen kapatılmış İsa, onun yaralarını sarmaya çalışan çıplak bir kadın figürü ve mavi bir at üstünde çıplak bir binici görülmektedir. Ekspresif (dışavurumcu) renklerle boyanan bu tablo kübist biçimlere yer vermiştir. Kilisenin Guttuso'yu aforoz etme tehditlerine varan, geleneksel ve katolik basının sert eleştirilerinden sonra, 30 yaşındaki ressam yeraltına indi. 1943'te Abruzzen'dedireniş harekâtına katıldı ve bu örgüt için sayısız propaganda afişi tasarladı.
1947'den Sonra: Toplumsal Konular
Guttuso 2. Dünya Savaşının hemen ardından, faşist katliamları hatırlattığı Tanrı Bizimle adı altında bir dizi resim yaptı. 1947'de, sanatla toplumsal ihtilalin birleşmesine önayak olan Fronte Nuovo dell'Arte (Yeni Sanat Cephesi) adlı topluluğa katıldı. Guttuso, İtalyan sinemasının Neorealizminden (Yeni Gerçekçilik) akımından etkilenmeden önce, Ormanda Balta (1948) gibi bir dizi kübist-ekspresyonist resim yaptı ve ardından ülkesinin toplumsal sorunlarına yoğunlaştı.
Böylece Cinayet (1947 sıraları) ve Mafya (1948 sıraları) gibi yapıtlarında yurdu Sicilya'daki şiddet eylemine dikkatleri çekti. Ekilmemiş Toprakları İşgal Eden Sicilyalı Tarım İşçileri (1950) adlı tablosunda tarım işçilerinin ve gündelikçilerin durumlarını gösterdi. Bunların yanısıra teknik ve stilleri açısından Sosyalist gerçekçiliğe uyan Schlacht am Ponte dell'Ammiraglio (1951) gibi tarihi tablolara da imza attı.
Guttuso 50'li yılların başında bazı peysaj, ölüdoğa ve iç doktorlarında yeniden kübizme yaklaştı. Yaklaşık olarak iki yılı bulan bu dönemin ardından, Fransız ressamı Gustave Courbet'nin realist stiline uyan, işçi ve köylülerin yaşantısını tuvale döktü.
50'li yılların ortasından sonra Guttuso'nun yapıtları, politik angajma-nıyla salt biçimlerle oyunu arasında gidip geldi. Örneğin Denizde yıkananlarla ilgili yaptığı tablolar da, sırf insan figürlerini göstermekteki ilgisinden kaynaklanmaktadır. Örn. Der Strand (Plaj) (1956); Fünf Figuren am Strand (Plajda Beş Figür) (1957) gibi. Buna karşın (Mayıs 1968) ve Duvar Gazetesi (1968) gibi kolajımsı yapıtlarında, Guttuso siysal düşüncesini açıklamaktadır.
1970'den Sonra: Ünlü Tablolar Üzerine Çeşitlemeler Guttuso 70'li yıllarda özyaşamöyküsel konularayönelerek Sicilya manzaralarına ve arkadaş portrelerine yer verdi. Bunun yanısıra tanınmış tabloları kendine yorumladı, ya da ünlü ressamlardan alaylı alıntılar yaptı. Konuk atölyede karşılıklı oturmaktalar. arles (1978) adlı tablosunda Vin-cent van Gogh kesilmiş kulağını bir genelev götürür. Burada van Gogh'u kendi otoportresi stilinde göstermekle beraber, genelev personelini Henri Toulouse-Lautrec ile Georges Seurat'nın tarzında çizdi.
Yemeklerinin servisini her zaman livreli bir uşağa yaptıran Guttuso, 1976'da İtalya Komünist Partisi senatosuna aday olarak seçildi. Aynı yıl içinde ölmüş sanatçıları Romalı gençlerle turistler ortasında gösterdiği geç dönem yapıtı olan Cafe Greco'yu tamamladı. Yüzyılın 100Ressamı
1987'de 75 yaşında Roma'da hayata gözlerini kapadı.
http://www.guttuso.com/en/main-frames.htm
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder