Sözlük

Sanatçılar

Sanatçılar

Hale Tenger


Türk yerleştirme sanatçısı.
Toplumsal bellek olgusuna yönelik yerleştirmeleriyle dikkati çeker.
İstanbul Devlet Güzel sanatlar Akademisi ve İngiltere’de South Glamorgan Yükseköğretim Enstitüsü’nde  seramik eğitiimi görmüş, ilk dönem yapıtlarından başlayarak atık malzemeden ve hazır nesnelerden  yararlanmış, mizahi bir sözel ve görsel kurgu anlayışından ahreket ettiği bu yapıtlarda zaman, ilerleme, iletişimsizlik ve yabancılaşma gibi konuları ele almıştır. Dilek Ağacı (1990), Sıkkımden Aşşa Kasımpaşa (1990) Aşağı Tükürsen Sakal Yukarı tükürsen Bıyık (1992) gibi bu döneme özgü yapıtlarında sözel temeli olan kültürel verilerden yararlanmış, Doğu ve Batı toplum ve birey, geçmiş ve gelecek arasındaki sınırların irdelenmesine yönelik bir ilgiyi de ortaya koymuştur. Tenger’in üç maymun ve Priapos heykelciklerinden oluşan ve Türk bayrağına hakaret ettiği için soruşturmaya uğrayan  Böyle İnsanlar Tanıyorum 2 (1992) başlıklı yerleştirmesi, bu kapsamda değerlendirilebilecek başlıca yapıtları arasında belirgin bir ideolojik sorgulamayı da yansıtır.


Tenger, 1992’de İstanbul’da Atatürk Kitaplığı’nda gerçekleştirdiği Havanın Lüzumu adlı yerleştirmeisyle ifade biçiminde belirgin bir değişimi ortaya koynmuş, bu dönemden başlayarak  kullandığı mekanların tarihsel boyutunu da göz önünde bulundurmaya başlamış, mekanın tümüne yayılan daha bütyük boyutlu yerleştirmelere yönelmiştir. Atatürk Kitaplığı’nın demirbaşı olan kitaplarla gerçekleştirdiği Hava’nın Lüzümu’nda toplumsal bellek olgusu ve toplumsal bellek inşasında kültürel verilerin teşhirbiçimlerinin irdelemeye başalmıştır. 1993’te Nezih Ölüm Gardiyanları ile Bosna-Hersek savaşının mağdurlarıyla gerçekleştirdiği söyleşiler ve medyaya yansıyan görüntüler üzerinden  resmi tarihe alternatif bir tarihsel bellek kurgusuna girişmiş , 1995 ‘te 4.Uluslararası İstanbul Bienali’nin tarihsel özelliklerinden yararlanarak, Türkiye’ye özgü eğretilemelerle ördüğü, “Dışarı Çıkamadık, Çünkü Hep Dışarıdaydık, İçeri Giremedik, Çünkü Hep içerideydik” başlıklı yerleştirmesiyle dikkati çekmiştir.
E.S.A.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder