Sözlük

Sanatçılar

Sanatçılar

Kutluğ Ataman



Türk sinemacı ve video sanatçısı.
Gerçek ve kurgu arasındaki sınırları irdelediği yarı belgesel nitelikli filmleriyle tanınır.

Paris Sorbonne ve California Los Angeles üniversitelerinde sinema eğitimi gören Ataman, ilk uzun metrajlı filmi Karanlık Sular’ın (1993) ardından 1998’de Lola ve Billikid (1998) ile adını duyurmuştur. Berlin’de Türk ve Alman oyuncularla gerçekleştirdiği bu yapıt, Türk sinemasında eşcinsellik konusunu irdeleyen ilk film olmasıyla dikkati çekmiştir. 5.İstanbul Bienalinde  gösterilen yedi saatlik Semiha B. Unpugged (1997) ile sinemadan farklı bir alana yönelen Ataman, Türkiye”nin ilk kadın opera sanatçısı Semiha Berksoy”un Kendi ağzından yaşamını dile getirdiği bu yapıtıyla gerçek ve kurgu öznellik ve nesnellik arasındaki sınırları irdelemiştir. Bu filmin ardından özellikle video yerleştirmelere ağırlık vermiş, 1999 da çektiği peruk takan kadınlar videosu ile bu kadınların toplumsal sorunlarını kadınların peruk takmasını, inanç, siyasal eylem, hastalık, estetik gibi kendilerine özgü nedenleri üzerinden irdelemiş, toplumsal olgulara ilişkin gözlemlerini bireysel öykülerden yola çıkarak ifade etmiştir. Ataman”ın portre olarak tasarlanırken anlatımda birer otoportreye dönüşen yapıtları, kişilerin kendi yaşam öykülerini nasıl kurguladıklarının irdelenmesine yönelik bir merakı ortaya koyar. Kişilerin özel yaşamlarından, özel mekanlarından ve özel öykülerinden oluşan yoğun bir sözel ve görsel birikimi bir araya getiren Ataman, yaşamın akışı içinden seçilmiş, rastlantısal birer ayrıntı izlenimi veren video yerleştirmelerinde, izleyiciyi toplumun oldukça ayrıksı karakterleri ile karıştırarak, belli toplumsal normların anlamını sorgulamaktadır.


Ruhuma Asla”da (2001) transseksüel bir türk fahişenin yaşamını tüm açıklığı ile yansıtmış, Dökümenta XI” e katıldığı video yerleştirmesi Veronice Read”in dört mevsiminde (2002) bir çiçek tutkununun saplantılı yaşamını ele almış, 1 artı 1 = 1 de (2002) Kıbrıslı Türk bir kadının yaşam öyküsü üzerinden Kıbrıs sorununu daha kişisel bir noktadan irdelemiştir. Yapıtlarında toplum birey çelişkisi içinde, “Ötekilik” olgusunu ele alan Ataman”ın, birden çok kişinin öyküleri ile ördüğü yapıtları arasında, İstanbul”un bir gecekondu mahallesindeki yaşamı konu eden Küba (2004) adlı çok ekranlı çalışması sayılabilir. Venedik (1999) ve Berlin (2000) gibi bienallerin yanı sıra, dünyanın belli başlı merkezlerinde yapıtları sergilenen Kutluğ Ataman, (2004) Tate galerisinin Turner ödülüne gösterilen ilk Türk sanatçı olmuş, 2004-05 te Carnegie ödülünü kazanmıştır. Ataman, 2005 te üçüncü uzun metrajlı filmi, İki Genç Kızı çekmiştir. A. Antmen

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder