Sözlük

Sanatçılar

Sanatçılar

Saim Bugay


Özellikle ahşaptan uyarak yaptığı heykellerle tanınan heykelci.
Ortaöğrenimini Sultanahmet Ticaret Lisesi’nde tamamladıktan sonra İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi’nde eğitim gördü. 1962-67 arasında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (DGSA) Heykel Bölümü’nde Ali Hadi Bara ve Şadi Çalık’ın öğrencisi oldu.


1969’da devlet bursu kazanarak Paris’e gitti, 1975’e değin Avrupa’nın çeşitli sanat merkezlerinde özellikle ahşap heykel alanında uzmanlık eğitimi gördü. Türkiye’ye döndükten sonra DGSA’nın Heykel Bölümü’ne öğretim üyesi olarak atandı. 1969da 30. Devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde birincilik ödülünü, 1977’de Görsel Sanatçılar Sergisi başarı ödülünü, 1980’de İstanbul Belediyesi Plaket Yarışması’nda birincilik ödülü ve mansiyon, 1993’te de TÜSİAD-KALDER birincilik ödülünü kazandı.

DGSA’daki eğitimi sırasında ve onu izleyen yallarda daha çok demirden figüratif-soyut anlayışta heykeller yaptı. 1970’lerde Avrupa’da çeşitli malzemeler denedi, ama en çok ahşap üzerinde durdu. Bu dönemde, bir modülün yinelenmesiyle oluşan tek cepheli ahşap heykeller üretti. 1980’lerde özellikle insan ile doğa ilişkisini irdelemeye ağırlık verdi. Bu araştırmaları çerçevesinde demir levhalara çocuk, kadın ve erkek figürleri oydu, bazen levhadan oyarak çıkarttığı figürünü, levhadaki boşluğun karşısına yerleştirdi.

1990’larda yüzyıllar önce batan bir geminin bulunan parçalarını uyarak çeşitli hayvan figürleri ve maskeler yaptı.

Yaşadığı olaylara genellikle mizahi yönden bakan Bugay, son sergisinde Anadolu insanının vazgeçilmez dostu eşeği konu ediniyor. Sergi, sanatçının 90'lı yılların ortasından beri süregelen 'Hayvanlar' serilerinin son adımı. Malzeme olarak ahşabı 'daha canlı' bulan, her zaman yaşadığı zamanı yorumlayan sanatçı son sergisiyle aslında insanoğlunun bugünkü durumunu ve mevcut toplum düzenini sorguluyor.

Saim Bugay, yıllarca insan konulu figürler yonttuktan sonra 1995 yılında açtığı sergiyle hayvanlara yönelmiş. Sanatçı, hayvanlar üzerine çalışamaya karar vermesini insanların bugünkü durumuna bağlıyor: "İnsanlar kavramlar üretiyor, bu ürettikleri kavramlara kendileri uymuyor. Ahlak, namus, iyilik vs... gibi kavramlara insanlar uymuyor. Bunun üzerine hayvanlara yönelmeye karar verdim" diyor ve hayvanları överek ekliyor: "Hayvanlar namussuzluk, ahlaksızlık, hırsızlık yapmıyor..." Radikal




Çok sayıda kişisel sergi açan ve karma sergilere katılan Bugay’ın başka yapıtları arasında İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi Hidrobiyoloji Enstitüsü’nün Deniz Hayvanları Müzesi dış duyar panosu (1966), Tofaş’ın Istanbul Zincirlikuyu’daki binasındaki “Kuşlar” heykeli (1976), İ.Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi’ndeki “Atatürk” heykeli (1982) ve Başbakanlık için yaptığı çeşitli kabartmalar (1983) bulunmaktadır. Ana Britannica


http://www.sanalmuze.org/sergiler/contentxy.php?sergi=18&ic=30&pg=0


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder