Sözlük

Sanatçılar

Sanatçılar

Seurat, Georges

Georges Seurat (1859-1891)
2 aralıkta Paris’te dünyaya gelen Seurat, Petits-Hôtels sokağı’ndaki bir resim dershanesinde ilk resim bilgisini aldıktan sonra 1878’de Güzel Sanatlar Okuluna girer. 1880’de Brest’te askerliğini yaptıktan sonra gene Paris’e döner ve Chevreul’ün renklerin zamandaş karşıtlığı yasasından esinlenerek birtakım incelemeler yapar.

Seurat; Charles Blanc, Sutter ve Rood’un resim üzerine yazdıkları kitapları didik didik etmiştir. Charles Blanc’ın: “Renk, sağlam bir takım kurallara bağlanırsa müzik gibi öğrenebilen bir şey olur” sözü onu özellikle büyülemiştir.

1884 yılında yaptığı Asnières’de Banyo tablosu Seurat’nın resim anlayışını ortaya koyan ilk büyük tablodur. Seurat, o yıl Bağımsızlar Sergisi dolayısiyle Charles Angrand ve Paul Signac’la dostluk da kurar


1885—1886 yıllarında Charles Angrand’la birlikte Seine nehri üzerindeki Grande—Jatte adasında çalışır ve Grande-Jatte’da Bir Pazar Günü tablosunu yapar


1887 yılı Üçüncü Bağımsı Sergisi’nde, 1866’da Honfleur’de boyadığı Courbevoie Köprüsü gibi deniz manzaraları yeralır. 1888 sergisinde ise sekiz çizgiresmiyle iki tablosu vardır. Cambazhane Binicilik Gösterileri ve Modellik Yapan Kızlar adlarını taşıyan bu tablolar fırça sürüşlerinin tabloya aralıklı ve düzenli olarak yerleştirilmesiyle boyanmıştır. Félixe Fénéon’un yeni-izlenimcilik adıyla andığı bu teknik daha önce Grande-jatte’da Bir Pazar Günü tablosunda uygulanmıştı. .

Seurat’nın Signac ile birlikte yürüttüğü bu teknik izlenimciliğin deneyciliğini aşmak ve duygularla düşünceleri bilimsel bir yolla verme ereğini taşıyordu. Böylece sanata, daha çok, kafasıyla eğilen Seurat tablolarını boyamadan önce bir çok taslak çizmek zorunda kalıyordu.

Söz gelişi Grande-Jatte için 38 taslak ve 23 çizgiresim Asnières’de Banyo için 13 taslak ve 10 çizgiresim yapmıştı. 1889—1890 yıllarında Crotoy, Port-en-Bessin, Gürültülü Gösteri, Port-en-Bessin’de Bir Pazar Günü, Grande-Jatte’da Kapalı Hava, Grande-Jatte’da Bahar, Pudra Sürünen Kadın tablolarını yapan Seurat 1891 ‘de Cambazhane tablosunu bitiremeden vakitsiz gelen bir ölüm sonunda dünyadan ayrılır (29 mart).


Seurat’dan 44 tablo, 400 çizgiresim kalmıştır.
Fransız Resminde İzlenimcilik, Salâh Birsel, Dost Yayınları

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder