Sözlük

Sanatçılar

Sanatçılar

Yusuf Taktak


Salzburg yaz akademisine katılmış; 1976-90 arasında İstanbul Resim ve Heykel Müzesi arşivinde görev yapmıştır. 1976-92 arasında Mimar Sinan üniversitesi’nde öğretim görevlisi olarak bulunmuştur. Taktak, 1970’lerin başında mekan düzenlemelerine yönelik çalışmalar yapmış, Foto Gerçekçilikl doğrultusunda tuvaller üretmiş, bu yaklaşımını Zor Günler (1979) ve Gizleme 6(1980) gibi ilk kez çadır imgesini kullandığı resimlerinde de bir anlamda sürdürmüştür. Çadır imgesi Taktak’ın resimlerine o yıllarda yaygın olan grevlerden kaynaklanmış bir başkaldırı simgesi olarak girmiş ve sanatçı figür kullanmadan insanın varlığını hissettirmeyi başarmıştır. Giderek dar üçgenlere dönüşen bu imge, füzeyi anımsatan ince uzun biçimiyle ilerlemenin; sanatçının üç üçgenle oluşturduğu bisiklet ise özgürlük ve devinimin simgeleri olmuştur. 1980’lerin sonuna doğru daha lekeci bir anlatım geliştiren Taktak, aynı yıllarda gene üçgenden hareketle ve gene ilerlemeyi simgeleyen  basamak (merdiven)  imgesini de yaygın bir biçimde yerleştirmiştir. Bu bağlamda mekan değerlendirmesini yerleştirme olarak nitelenebilen üç boyutlu nesnelerle de bütünleştirmiştir. Örneğin 1990’da “Bisiklet ve üçgen” sergisinde ortaya üçgen çeşitlemelerinden oluşan bir şadırvan koymuş, duvarlardaki büyük boyutlu tuvalleri de bu şadırvana açılan odalar olarak yorumlamış; 1992’de Beyoğlu’ndaki tarihi Bahçeli Hamam’daki galeride açtığı sergisinde de ortaya pleksiglas  bir fanus içinde kömür, üstüne de çanakla koni yerleştirerek (Bahçeli Hamam’a Gönderme) tuvallerle mekanın bütünleşmesini sağlamış, yapıt mekan-izleyici arasında bir diyalog kurmuştur. Taktak, kavramları yorumlarken biçim ve rengi de göz ardı etmemiştir. Z.Rona.


Yusuf Taktak pek çok kişisel sergi açmış, aralarında Belgard’daki Uluslar arası Plastik Sanatlar Trienali (1977), Tiran’daki “Çağdaş Türk Resmi” sergisi 81982), kendisinin başlatmış olduğu “Öncü Türk sanatı!ndan Bir Kesit” sergileri (1984, 1985, 1986), Ankara’daki I.Uluslararası Asya-Avrupa Bienali (1986) Tokyo’daki Çağdaş Türk Resmi Sergisi(1991) 7. Uluslar arası İstanbul Bienali’nin paralelinde düzenlenen “The Re: Duchamp” sergisine (2001) katılmış ve “Modern Türk Sergisi” nin koordinatörlüğünü yapmıştır. ODTÜ Sanat Festivalleri’nin (2000-03) bulunduğu çok sayıda yurtiçi ve yurt dışı sanat etkinliğinde yer almıştır. 1989’da UPSD’nin , 1999’da da İstanbul Sanat Müzesi Vakfı’nın kuruluşuna katılmıştır.

1996’da İstanbul’da Yapı Kredi Kazım Taşkent Sanat galerisi’ndeki sergisi sonrasında zaman kavramı üzerine yönelen Taktak, 2003’te İstanbul Akbank Kültür ve Sanat Merkezi’nde “Zamanlararası” adlı bir sergi açmış ve son dönem çalışmalarını sergilemiştir.
1990’da kurduğu Atölye Üçgen’de çok sayıda öğrenci yetiştiren ve 1997-98 de Yeditepe Üniversitesi’nde ders veren Taktak, 2005’ten beri YTÜ Sanat ve Tasarım Fakültesi’nde öğretim görevlisi olarak çalışmaktadır.
B.Pelvanoğlu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder